Ideaalbeelden van de volmaakte partner leiden vooral tot onzekerheid, toont het onderzoek aan. Bijna de helft van de Nederlanders (46%) vraagt zich weleens af of hij/zij voldoet aan het ideaalbeeld dat zijn/haar partner had. En een derde (40%) zegt weleens het gevoel te hebben niet te kunnen voldoen aan het beeld van de ideale partner. Veertien procent zegt zelfs stress te ervaren doordat hij/zij het gevoel heeft hieraan niet te kunnen voldoen.
Onder de 40
Met name de leeftijdscategorie onder 40 jaar voelt de druk van het ideaalbeeld. Ruim de helft (56%) van de Nederlanders onder de 40 herkent dit gevoel. Onder de 40-plussers is dat percentage aanzienlijk lager: 41%.
Invloed media
Media zijn in belangrijke mate verantwoordelijk voor een dergelijk irreëel ideaal, toont hetzelfde onderzoek aan. 53% van de Nederlanders onder de 40 geeft aan dat de media wel degelijk invloed hebben op het beeld dat ze hebben van de volmaakte partner. Bij 40-plussers is dat 30%. Daarbij valt op dat hoe meer media iemand ‘consumeert’, des te groter de invloed op het ideaalbeeld. In de groep met veel mediacontacten denkt 57% dat de beelden die worden getoond invloed hebben op het beeld dat ze hebben van de ideale partner. In de groep met minder mediacontacten is dat slechts 34%.
Perfecte plaatje
Aanleiding voor het onderzoek was de constatering dat bezoekers van Relatieplanet.nl die betrekkelijk kort kijken naar profielpagina’s, langer op zoek blijven naar een relatie. Bovendien keren ze na een periode van afwezigheid gemiddeld vaker terug dan bezoekers die aanzienlijk meer tijd doorbrengen op de datingsite. "We wilden weten wat de invloed van het ideaalbeeld daarbij is", licht Tjeerd Korenstra (directeur Relatieplanet.nl) toe. "Groot dus, zo laat het onderzoek zien. Mensen worden vaak onbewust meer beïnvloed door dat perfecte plaatje dat de media ons voorschotelen dan ze zelf denken. Daarbij komt ook dat het cliché van de volmaakte vriend of vriendin ons nog vaak wordt voorgespiegeld in bijvoorbeeld films en op televisie. Niet makkelijk om je daar niet door te laten beïnvloeden. Daarom start Relatieplanet de campagne ‘Stop met dromen, start met daten’. Op deze manier willen we mensen ervan doordringen dat bij een relatie die voldoening biedt veel meer komt kijken dan het zoeken van iemand die voldoet aan een ideaalbeeld.”
Spook najagen
"Deze uitkomsten verbazen me niet”, reageert psycholoog en relatietherapeut Jean Pierre van de Ven op de uitkomsten. "Ik zie in mijn dagelijkse praktijk dat veel mensen een spook najagen. Men heeft een ideaalbeeld in het hoofd van de perfecte partner, opgedrongen door de media. Wanneer mensen dan vervolgens langdurig een huishouden gaan delen komen ze er achter dat het anders werkt. En dat kan dus problemen opleveren.”
Datingsites:
|
Nu direct gratis aanmelden bij Lexa
meer info over Lexa
|
Lexa bestaat sinds 2002 en is al geruime tijd de grootste en meest
succesvolle site op het gebied van online dating in Nederland. Vele
duizenden Nederlandse singles zijn ingeschreven en op zoek naar een
leuke date of succesvolle relatie.
|